Av Ingela Nilsson - 13 juli 2016 08:41

Vad gjorde vi dag 2? Jo visst ja, vi åkte två timmar till närmsta Biltema för att köpa ett kylskåp! Lite trist men vägen var vacker och kylskåpet välbehövligt, så vi var glada ändå!
Lite trist väder är det med små regnskurar som gör att feststämningen inte riktigt infinner sig men å andra sidan sett så brukar det inte bli så mycket fest innan tävlingen är avklarad ändå.
Vi har gått runt lite mellan regnskurarna och Sophie har hittat lite barn att leka med. Hon har fått gå runt på området utan oss men utrustad med komradio så att vi kan nå varandra. Fungerar väldigt bra oftast.
I morgon (onsdag) är det Carambaträning så det blir tidig natt för oss.

Nödlösning ā la Biltema

Av Ingela Nilsson - 11 juli 2016 18:42

En sådan häftig natur vi kört igenom i dag! Vilka berg, vilka dalar och vilka smala vägar! Men allt gick bra och vi kom på plats här i Seljord. Det är då vi konstaterar att kylskåpet snarare är varmt än kallt. Vid närmare undersökning visade det sig att det läcker ammoniak och alltså är dött. Då är det inte så roligt att campa, kan vi meddela! I morgon blir det till att ta sig till närmsta Biltema och köpa en kylbox så vi klarar denna veckan. När vi kommer hem blir det till att lägga en förmögenhet på en ny kyl.
Livet leker inte just nu men i morgon är en ny dag!

Hej å hå vi campar på!

Istället för en bild på vår dj-la kyl så bjuder vi på en bild på en av Norges vackra stavkyrkor.

Av Ingela Nilsson - 10 juli 2016 20:08

I dag lämnade vi Stenugnsund och styrde mot Norge. Fem husvagnar i karavan, inte helt enkelt att hålla ihop hela gruppen. Något som aldrig upphör att förvåna är hur hänsynslöst och ibland livsfarligt många beter sig i trafiken! Vi kom fram till ställplatsen där vi ska stå över natten och roade oss med att följa en diskussion på ett husvagnsforum angående vilken hastighet man kör sitt ekipage i. Konstaterar igen att det tyvärr finns människor som tror sig ha rätten att sätta sig över lagar och äventyra medtrafikanters säkerhet......
Glädjande nog finns det såklart många hänsynsfulla och hjälpsamma husvagnsfolk också, självklart måste vi alla hjälpas åt, både i trafiken och annars!
I kväll smattrar regnet mot taket och middagen är uppäten. Det blir nog en tidig natt för hela familjen, i morgon börjar NCT och några intensiva dagar här i Norge.

Kvällens utsikt

Av Ingela Nilsson - 9 juli 2016 15:57

Lördag och tävlingsdag. Inte så många startande så det var en rekordsnabb tävling. Martin körde två felfria heat och hamnade på andra plats. Efter tävlingen fyllde vi på matlagret inför kommande dagar i Norge. Vi kör tidigt i morgon och räknar med att stanna en natt någonstans längs vägen eftersom NCT börjar först på måndag. Vad vi vet just nu så är det bara Sverige och Finland som ställer upp med lag i Caramban, och det kan vi nästan lista ut i förväg hur resultatet blir. De finska förarna är enormt skickliga, bara att ödmjukt imponeras och glädjas åt deras fina körningar och resultat.

Av Ingela Nilsson - 8 juli 2016 17:27

Igår på Ullareds camping sprang vi på en gammal kollega som jag inte träffat på minst 20 år! Hon hade lånat sina föräldrars husbil och åkt upp med sina barn över helgen. Egentligen så var de ju inte campare, sa hon, men barnen hade blivit väldigt entusiastiska över att få en campinghelg i Ullared.
Barnen hoppades att det skulle börja regna på kvällen så att de kunde ligga i sängen och lyssna på hur regnet smattrade på husbilens tak. Det är campingungar det! Föräldrarna får väl tänka om!

I dag står vi på Tollenäs camping i Stenugnsund tillsammans med Carambagänget. I morgon kör vi tävling här och sedan styr vi mot NCT som i år är i Seljord, Norge.

Hej å hå, Campa på!

Av Ingela Nilsson - 5 juli 2016 17:54

I dag har en kris av stora mått inträffat här hemma. Införskaffade ny IPad och skulle flytta över allt som fanns sparat...... Simsalabim och mycket försvann! Men det är ju inga problem om man kommer ihåg lösenord till alla inloggningar...... Och det gjorde man...... Inte! Så just nu kan vi komma in på bloggen men inte på vår fb sida. Det blir ett långt dygn! Fast ganska lägligt ändå för vi har mycket att fixa inför resan. Förtältet lyckades vi få in helt torrt, en bedrift med tanke på hur ofta det har regnat en skur eller två. Nu återstår att packa ut allt som ska med och en sista städning av vagnen.
Flera av våra Polare är på resande fot (eller hjul) just nu. Vi följer dem över nätet och bara längtar till det blir vår tur att rulla iväg på torsdag morgon med Ullared som första stopp. Två tredjedelar av familjen ser mycket fram emot just detta!

Av Ingela Nilsson - 2 juli 2016 22:11

Det är bra att det regnar, säger många. Visst, men inte när förtältet fortfarande är upprest sedan midsommar och skulle behöva packas ner de närmsta dagarna. Resan till NCT i Norge stundar och tältet ska med. Förra sommaren var NCT i Danmark, då fick tältet åka med efter långa diskussioner om hur onödigt/viktigt det var att ha det med. Under veckan i Danmark var det många som var glada att tältet var med. Vi hjälptes åt att sätta upp det och det blev lagets samlingsplats om kvällarna. Detta året har vi därför varit ense här hemma; tältet åker med.
Tungt är det, men vi har, som tur är sett till att ha rejält med lastkapacitet så att vi inte riskerar att ha överlast.
Vi är ändå ganska noga med att ha koll på hur många kilo vi lastar in i vagnen. Dessutom åker vi ibland inom soptippen för att kontrollväga ekipaget, på så sätt har vi alltid koll på läget.

Hej å Hå Campa på!

Av Ingela Nilsson - 29 juni 2016 22:39

Semestertider och många människor köper sig en utlandssemester. Frågade runt lite om vad en genomsnitts solsemester kostar för en barnfamilj och inser att folk lägger i runda tal 40 tusen kronor på sin resa. Säkert helt underbart att komma i väg till sol och värme, avkoppling för de vuxna och barnklubben för barnen......
Fast jag tänker att för den summan, alltså ca 3000/ månad, kan man hålla en hyfsat bra husvagn och ha en härlig husvagnssemester med sin familj.
För oss handlar husvagnslivet om att familjen får tillfälle att vara tillsammans och se oss om i vårt vackra land. Dessutom gör alla oroligheter som händer runt om i världen att vi absolut inte vill åka utomlands.

" Men vi vill slippa alla måsten och matlagning och bara koppla av"

Det kan jag på sätt och vis förstå, men vi som tycker matlagning är ett tråkigt måste hemma, tycker att det är både roligt och avkopplande att fixa mat i husvagnen.
Och koppla av? Det gör vi verkligen! Dagen blir som den blir, inga planer, inga tider att passa.

"Men vi vill se och uppleva saker"

Om de bara visste hur många äventyr och upplevelser vi fått på våra resor runt om i Sverige.

Kort sagt; för oss vinner husvagnssemestern med hästlängder över utlandssemestern, (med reservation för att vi faktiskt inte har provat att åka på utlandssemester själva utan får basera oss på andra människors upplevelser och tankar. )

Fast just nu hade vi varit glada för några dagars sol, förtältet är fortfarande rest och har blivit väl avsköljt i dag...... Tar ett tag för det att torka om man säger så....
Hoppas att det blir torrt i helgen så att vi kan packa ner det inför vår Norgeresa.

By the way; just nu har bloggen och vår fb sida fler läsare och följare än någonsin! Tack alla ni som gillar och sprider vår sida!