Av Ingela Nilsson - 24 november 2020 18:54

Helgen som gick tillbringade vi långt ut i skogen tillsammans med våra nya bloggkollegor, Polarliv.
Sittandes på rejält avstånd från varandra i ett vindskydd pratade vi om allt mellan himmel och jord medan en mysig eld värmde oss. ( En hel del varma kläder och en elektrisk värmeväst var också inblandat) Vi har planerat en träff sedan i somras men skjutit den på framtiden då vi inte hittat något bra sätt att kunna genomföra träffen, tills vi kom på att en utomhushelg skulle kunna fungera.
På lördagsmorgonen löste vi Melodikrysset tillsammans, sittandes i respektive husvagn. Det är tur man kan kommunicera via Messenger. Vädret var väl inte det bästa men har man bestämt att man ska ut och vandra så har man. En härlig tur som uppskattades av alla hundarna blev det innan mörkret åter föll och det blev dags att fixa kvällsmat. Ut med markisen och fram med Murrikkan, en varm och god kycklingwok blev det och några timmar prat, sittandes under markisen medan det blåste och regnade runt oss.

På söndagen blev det en längre tur i häftig terräng med rejäla backar. Molle tog sig även ett spontant vinterbad, inte så klokt med tanke på att en omtänksam matte satt regntäcke på sina hundar för att de inte skulle bli blöta....... Någon var rätt frusen innan vi kom tillbaka till husvagnarna.

Vår lilla helgträff avslutades med grillad vildsvinskorv och rabarberpaj innan ett ganska trött gäng förberedde sig för hemfärd konstaterandes att endast en bråkdel av alla diskussionsfrågorna som förberetts hade avhandlats. Alltså måste en ny träff planeras in i de redan fulla kalendrarna, men redan nästa lördag ses vi via FaceTime, när vi löser Melodikrysset på distans.

Hej å hå, campa på!

Tror faktiskt att husvagnarna var närmare varandra än människorna!

På mörka, smala vägar är vi glada att vi har rejält med belysning på vårt ekipage

Av Ingela Nilsson - 3 oktober 2020 18:14

Denna helgen är vi i Eksjö. Vi kom iväg hyfsat tidigt igår kväll och hade kvällsmaten med oss i bilen, fredagsmys ā la Polarfamiljen!
Eksjö camping har vi besökt några gånger tidigare, en fin camping vid en liten sjö med skogen intill campingen. Tyvärr var det en ganska högljudd fredagskvälle/ natt här med musik och bilkörning, inte vad vi längtade efter direkt.
Martin körde sin andra tävling med vår Nissan Navarra, inte den mest ideala Caramba bilen med sin storlek, men det blev ändå en tredjeplats, så han var nöjd.
Resten av familjen tillbringade dagen i husvagnen med film, fika och böcker. En promenad i skogen och längs sjön blev det mellan regnskurarna. Nere vid sjön fanns det många änder, väldigt intressant, tyckte hundarna, så vi gick snabbt därifrån.
I kväll blir det mat och avslutning med Carambagänget, i morgon drar vi hem igen.
I den närmaste framtiden har vi en helgträff med våra nya bloggPolare, Polarliv, att se fram emot. Vi har pratats vid en hel del inför deras bloggstart och funnit att vi har mycket gemensamma intresse, så det blir säkert roligt!

Bästa synen i backspegeln! Vår blå-vita kärlek!

Av Ingela Nilsson - 30 september 2020 21:29

Det är faktiskt flera veckor sedan vi campade sist, minst en evighet sedan! Vi var visserligen på ett blixtsnabbt besök i huvudstaden för två veckor sedan, men det blev mest en massa timmar på vägarna även om vi hann träffa vänner några timmar också.
Helgen som kommer åker vi till Eksjö för att köra årets sista Caramba tävling. Som vanligt så måste Polly ha sitt skönhetsbad innan vi reser, så ikväll står Martin ute och tvättar. Tydligen så är en ny tvättprodukt ( eller vad det kallas) på gång in, tydligen väldigt spännande, förstår inte riktigt varför......
Själv roar jag mig med att packa mat och kläder, någon ska göra det också.

Av Ingela Nilsson - 22 augusti 2020 18:03

Denna helgen står vi utanför Aeroseum på vackra västkusten. Det är Carambatävling med efterföljande kräftskiva. För första gången ska vi testa om det fungerar att köra Caramba med en stor Navarra.

Efter lördagens tävling kan vi konstatera att det går rätt bra även med en stor bil, en tredjeplats av tio startande är ok för att vara premiäråket.

Inför kvällens kräftskiva har vi även förberett maten: minipajer, kräftsnittar, Västerbottenskex och havskräftor. Blir säkert gott!

Besöket på Aeroseum var intressant och minsann så hittade vi en Polarbjörn där också!

Av Ingela Nilsson - 15 augusti 2020 14:48

Denna helgen kom vi äntligen iväg! Efter en natt på Grytåsa strövområdes parkering med E4 rätt nära så bestämde den som bestämmer i denna familjen att vi skulle köra till Persköps ställplats. Den har vi passerat men aldrig varit inne på, oftast är den fullbelagd. Nu när vi sitter här så förstår vi varför. Det är välskött, trevlig stämning, fin natur och rimligt pris. Det enda som stör är den passerande trafiken, vi som bor ute på landet och mest fricampar långt ut i skogen är inte vana vid det.
Vi valde en plats i ett hörn där det är bra skugga från träden. Det är många hundar här, vilket bekymrade oss en del då våra hundar inte är så vana vid andra hundar. De blir lätt lite ?pratsamma? när de ser andra hundar, men hittills har de skött sig utmärkt!

Ikväll blir det säkert lite grillat till middag, det blir en varm och fin kväll!

Av Ingela Nilsson - 20 juli 2020 22:31

En av de varmaste dagarna under vår semester hade vi planerat in en dag i Astrid Lindgrens fotspår. Vi tänkte besöka de platser där filmerna spelades in. Först åkte vi till Katthult och gick runt lite där. Det var nästan så att man kunde höra Emils pappa vråla Eeeeemiiiiil!
Sedan åkte vi förbi Bullerbyn, på grund av värmen stannade vi inte, det blir för varmt för hundarna att sitta i bilen längre stunder. Besöket på Filmens hus hoppade vi över helt, men tänker åka dit vid något annat tillfälle.
Vi avslutade dagen med att besöka Kvilleeken, den äldsta eken i Sverige. Tyvärr är det snart inte något kvar av den.

Vi har det lite jobbigt med hundarna just nu. Holly löper och det påverkar Molle mer än vad det brukar göra. Efter en natt med gnäll och ylande bestämde vi oss för att köra hem och vänta ut höglöpet några dagar. Sedan hoppas vi hinna med några dagar på vackra Getnö innan det är dags att börja jobba igen.

Av Ingela Nilsson - 18 juli 2020 09:20

Vi tänkte ta en natts fricamping medan vi planerade nästa äventyr. Hade tur och hittade en liten båtklubb långt ut i skogen, där vi fick lov att stå. Helt magiskt vackert och så stilla! Vi kunde helt enkelt inte slita oss här ifrån, utan det blev en natt till. Idag ska vi rulla vidare, i Astrid Lindgrens fotspår.

Av Ingela Nilsson - 17 juli 2020 09:21

Vårt äventyr på Visingsö fortsätter. Vi besöker Rysskyrkogården där närmare tvåhundra ryska krigsfångar begravts. Nu är det en skogsglänta där en stenskulptur och minnessten rests som minne över de människor som vilar där. I informationen om platsen läste vi att många av dem dog av svält. Fy så hemskt att dö i fångenskap, långt ifrån sina nära och kära.

Nästa utflyktsmål var Näs slottsruin. Mycket vackert beläget vid sjökanten. Här någonstans skulle grottan finnas, hade vi läst oss till, men var?

Efter tre kilometers vandring längs sjökanten med höga, branta stup ner i Vättern, hittade vi tillslut grottan! Så vackert! Så mäktigt!

Så var vår ?att göra på Visingsö? lista slut och vi tar båten till fastlandet igen.
Nu planerar vi för en resa i Astrid Lindgrens spår, och några nätters fricamping!

Vi hittade en vacker ödla när vi sökte efter Gilberts grotta.

Äntligen hittade vi grottan! Det var en rätt tuff väg dit, men väl värt det!